אפריל 20, 2024
התעמרות בעבודה

כל מה שחשוב לדעת על התעמרות בעבודה

על פי מחקר שערך משרד התמ"ת, המון שכירים סובלים במקום העבודה שלהם מתופעה הנקראת התעמרות בעבודה. היא יכולה להיות מצד המנהלים שלכם או מצד עובדים אחרים או אפילו לקוחות. איך אפשר לזהות התעמרות ומהן דרכי ההתמודדות? על כל אלה ועוד נרחיב בכתבה הבאה.

מהי התעמרות בעבודה?

מדובר על התעללות מילולית או רגשית, שפוגעת בעובד או בעובדת. היא יכולה לבוא לידי ביטוי בכל מיני דרכים. לדוגמה, בצורה של העלבה, האשמת העובד או העובדת על לא עוול בכפם, בצורה של צעקות, איומים ועוד. כמו כן, היא יכולה גם לבוא לידי ביטוי בצורה של התעלמות מכוונת של המנהל מהעובד או העובדת.

מהן ההשלכות כלפי מי שסובל התעמרות בעבודה?

העובד או העובדת עשויים לסבול לא רק מנזקים נפשיים אלא גם מנזקים בריאותיים. התעמרות בעבודה יכולה לייצר אצל העובד או העובדת שלל של תגובות כמו, הסתגרות, בכי, עלבון ועוד. כל התגובות הללו יכולות לייצר מצב של מתח מתמשך. אותו מתח, עשוי להתבטא בסימפטומים בריאותיים וגם פיזיים כמו, לחץ דם גבוה, כאבי ראש, עייפות כרונית, אובדן של תאבון ועוד.
אגב, התעמרות בעבודה יכולה גם להשפיע בצורה שלילית על הארגון. עובדים שסובלים מהתעמרות, תהיה להם ירידה גדולה בתפוקה שלהם. זאת משום שהם יבחרו לצאת ליותר הפסקות, יבחרו להעדר יותר ממקום העבודה ועוד.

מה עושים במידה ויש התעמרות בעבודה?

מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין שיש לו התמחות בדיני עבודה ויש לו ניסיון בטיפול במקרים דומים. במידת הצורך, עורך הדין ימליץ על הגשת תביעה כנגד המעסיק. לתביעה זו, יצורפו כמה שיותר ראיות וכל זאת על מנת שיהיה אפשר להוכיח את ההתעמרות. ראיות כוללות מסמכים, הודעות דואר אלקטרוני, תכתובות ועוד. תביעה תוגש לבית הדין לעבודה. בגין עוגמת הנפש שנגרמה לעובד או לעובדת, בית הדין לעבודה יפסוק את סכום הפיצויים המגיע להם. אגב, יש מקרים בהם התעמרות בעבודה יכולה להיחשב כהרעת תנאים. אם זה אכן המצב, בית המשפט יכול לחייב את המעסיק לשלם פיצויי פיטורים לעובד וזאת כמובן במידה והעובד או העובדת בחרו להתפטר בעצמם ולא פוטרו על ידי המעסיק.

דבר נוסף שמומלץ לעשות הוא לפנות למוסד לביטוח לאומי. ניתן להגיש תביעה על נזקים בריאותיים שנגרמו כתוצאה מההתעמרות בעבודה. לתביעה זו, יש גם לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים וכמו כן גם חוות דעת רפואית שאכן תעיד שיש פגיעה פיזית או נפשית. ממש כמו התביעה שתוגש לבית הדין לעבודה, מומלץ גם בתביעה שתוגש לביטוח הלאומי, להיעזר בעורך דין מומחה לתחום דיני עבודה.

שורה תחתונה

זכרו, אתם לא צריכים להשלים עם מצב של התנכלות בעבודה. אם אתם חווים מצב כזה, נסו להתייעץ כמה שיותר מהר עם עורך דין מתאים. בדקו יחד איתו, איך תוכלו לטפל במצב בצורה האידיאלית ביותר. בדקו שיש לו דירוג גבוה וגם המון המלצות. ככה תוכלו להיות בטוחים שאתם בידיים טובות והמקרה שלכם יטופל בצורה הטובה ביותר ואתם תזכו לקבל את הפיצויים המגיעים וכל זאת בגין עוגמת הנפש שנגרמה לכם.